maanantai 10. maaliskuuta 2014

Blogger blogi haltuun

Tänä keväänä minulla on ohjattavana työssäoppimisessa viime syksynä aloittanut peruskoulupohjainen majoitus- ja ravitsemispalveluiden koulutusohjelmaa suorittava ryhmä. Ryhmässä on 15 opiskelijaa ja he suorittavat helmi-toukokuun ajan työssäoppimista alan perustehtävissä hotellin ravintolassa tai henkilöstöravintolassa.
Työpaikan löytyminen oli aluksi melko haastavaa, sillä minulla ei ollut lainkaan opetustunteja heille, joten näimme vain kun kutsuin heidät TOP ohjaustunneille. Kun ei opeta ryhmälle mitään, kutsut eivät välttämättä mene perille tai tavoita opiskelijoita kun "ei tiedä kuka toi on kun kutsuu ja miksi". Olen huomannut kuinka tärkeää on opiskelijaan tutustuminen ennen työssäoppimisen ohjaamisen aloittamista.

Tämä on minulle uusi tilanne ja olen kokenut ryhmän ohjaamisen melko haastavaksi ja tiedonvälitys on ollut hyvin haastavaa. Osa lukee sähköpostia, osa ei. Osa haluaa Whatsapp viestittelyä. Osalle menee tekstiviestit perille, osalle ei. Osalla on vaihtunut numero, näyttörikki, ei saldoa.. Olen kuullut kaikki mahdolliset selitykset viestieni tavoittamattomuuteen.

Olen nyt päättänyt kokeilla heidän tavoittamistaan ja tiedonjakoa blogilla ja olen luonut Bloggeriin heitä varten oman top -ohjaussivun. Saa nähdä miten se otetaan vastaan. Olen suunnitellut niin sanottuja viikkoasioita tai -kysymyksiä, joita sinne laitan.

Toivon, että tästä blogista tulisi ryhmälle kanava, jossa he myös jakaisivat ja kommentoisivat viestejä ja tietoja. Toivon, että se myös lähentäisi heitä ja vahvistaisi ryhmäidentiteettiä. Toivon, että he saisivat toisiltaan tukea, sillä ovat nyt oikeassa työelämässä ja siellä tulee vastaan milloin mitäkin. Blogi jää myös muistoksi tästä harjoittelusta.

Olen käyttänyt bloggeria pari vuotta, mutta en tässä tarkoituksessa. Sivun tekemiseen olen käyttänyt muutamia tunteja, testannut ja koittanut miltä se näyttää. Löydät sen nimellä oppimista työelämässä myöhemmin keväällä, jos kiinnostaa katsoa. Sen olisi tarkoitus elää toukokuun 2014 loppuun.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti