keskiviikko 18. joulukuuta 2013

Aikajanasovellustestailua: Hyvää joulua!

Innostuin testailemaan aikajana-sovelluksia. Yksi vaihtoehto oli Dipity, toinen Tiki-Toki. Kokeiluversiona päädyin tekemään linkillisen ja kuvallisen joulukortin. Tiki-toki oli ulkonäöllisesti tyylikkäämpi, mutta siihen olisi pitänyt kuvat liittää linkin takaa. Koska kuvia oli jo valmiiksi kovalevyllä, päädyin (laiskuuttani) tykästymään tässä vaiheessa enemmän Dipityyn. Jatkossa varmasti tutustun paremmin vielä toiseenkin; ja kenties muihinkin vaihtoehtoihin.

Aikajana-sovelluksia voinee käyttää monella tavoin. Henkilön tai yrityksen historian tapahtumien kirjaaminen on ehkä yksi luonnollisimmista, mutta sillä voi yhtä hyvin suunnitella tulevaisuutta. Opiskelija voisi rakentaa sinne portfolionsa tai perehtyä johonkin tiettyyn aiheeseen keräten siihen liittyvää tietoa aikajanaan. Pari esimerkkiä:


Joulukortissani on ideana 'avata luukkuja' joulun ajan ja uudenvuoden tiettyinä päivinä. Niistä löytyy linkkejä mukaviin joulutarinoihin sekä hiukan letkeää lempimusiikkia. Hyvää joulua kaikille tämän kortin myötä - nauttikaa täysin rinnoin joulun tunnelmista: http://www.dipity.com/salmia/Merry-Christmas/


Johanna Salmia
Hämeen ammattikorkeakoulu

tiistai 17. joulukuuta 2013

Thinglink ja mobiilioppimisen sykli

Thinglink.com on ympäristö, jonne voit viedä kuvan ja upottaa siihen haluamaasi sisältöä; linkkejä, videoita, tekstiä, muita kuvia jne. Thinglinkin saa mobiilisovelluksena, mutta käyttö onnistuu myös tabletin selaimella kätevästi.

Tässä esimerkki Mobiilioppimisen syklistä Thinglinkissä. Posterikuvaan on upotettu jokaisesta syklin vaiheesta kertovat minuutin mittaiset mobiilivideot. Kosketa kuvaa kerran, niin videopainikkeet aktivoituvat.


maanantai 2. joulukuuta 2013

Oma laite aktiivikäyttöön - opiskelijakyselyn tulokset 2013

Mobiililaite on hyvin henkilökohtainen. Siihen asennellaan erilaiset palvelut tunnuksineen ja kiinnytään niin, että sitä näpelöidään pitkin päivää (ja joskus yötäkin). Varsinkin ammatillisessa opetuksessa toisella ja korkea-asteella tämä tulee ottaa huomioon suunniteltaessa mobiilioppimisen toteutuksia. BYOD eli Bring Your Own Device on tätä päivää. Tämä asettaa opettajalle ja tukihenkilöille tarvetta oppia hallitsemaan mobiilipedagogiikan lisäksi erilaiset käyttöjärjestelmät ja laitteet sekä niissä parhaiten toimivat sovellukset.

Kolmannen kerran toteutettu mobiilikysely HAMK Biotalouden KTn opiskelijoille kertoo paljon nopeasta teknologiakehityksestä ja muutoksen vauhdista. Vielä viime vuonna tablet-laitteen omisti vain muutama. Tänä vuonna näitä on jo 20 prosentilla vastaajista. Käyttö on myös monipuolistunut ja käytettävien sovellusten kirjo kasvanut. Luonnonvara-alalla toimivina voimme iloita erityisesti siitä, että paikkatietosovelluksien käyttö on lisääntynyt.

‘Luo lisää uusia ulottuvuuksia opiskeluun,
suosittelen esim. tabletin tai ipadin hankintaa oppilaan käyttöön,
oppikirjat, tieto ym mahtuu kaikki samaan pakettiin,
ja kulkee helposti mukana esim pellolle tai metsään :) ‘

Opiskelijat kokevat mobiilien käytön hyödylliseksi. Näistä todetaan olevan hyötyä myös työelämässä. Vielä on kuitenkin käyttöönotossa työsarkaa:

  • mobiilit hyötykäyttöön opinnoissa laajasti
  • käytetään opinnoissa aktiivisesti jo vapaa-aikana käytössä olevia sovelluksia kuten videotuotanto, Facebook, blogit
  • opastetaan opettajat opastamaan opiskelijoita

Tutustu kyselyn tuloksiin tarkemmin Mobiilioppaassa: https://sites.google.com/site/mobiilillaluonnollisesti/opiskelijakyselyn-tulokset

Johanna Salmia, Hämeen ammattikorkeakoulu