keskiviikko 22. toukokuuta 2013

Opettajan palaute laitteen käytöstä

Käytössäni on ollut Applen ipad 3G laite kohta vuoden. Olen käyttänyt sitä päivittäin sekä työ että henkilökohtaisiin asioihin. Minulla on siinä useita kymmeniä sovelluksia, joista eniten käytän sähköpostia, kalenteria, internetselainta,  viestejä ja kameraa.

Hoidan sen avulla lähes kaikkia työssä käytettäviä ohjelmia: sähköpostia, Helmeä, TOP verkkopalvelua, Asioa, intranettiä ja moodlea. Se mitä laitteella en tee, on arvointien laittaminen Helmeen ja Populuksen täyttö. Lisäksi hyödynnän sen hyviä sovelluksia joita hankkeen tukihenkilöt minulle suosittelevat ja joita käytämme opiskelijatoteutuksissa.

Laite on kätevän kokoinen, kevyt ja helppo kuljettaa mukana ja se aukeaa nopeasti. Sen avulla tunnen että olen kokoajan ajan tasalla, järjestelmällinen ja organisoitu, sillä minulla on tarvittavat yhteydet päästä milloin vain  ja mistä vain tarvittaviin tiedostoihin ja materiaaleihin käsiksi. Olen oppinut tallentamaan  ja hyödyntämän materiaaleja pilvestä tai internetistä. Lisäksi kun ne ovat matkassani koko ajan, ne elävät kaiken aikaa ja ovat ajan tasalla uusimpia asioita myöden eli muokkaan niitä aina kun uusia ajatuksia ja lisäyksiä tulee.

Laitteella on huomattavasti miellyttävämpi hoitaa työasioita, kuin kännykällä (käytössäni E72), ja sen käyttö on jäänyt hyvin minimiin. Siinä työsovellusten aukeaminen kestää kauan ja näyttö ei riitä optimoimaan käytettävyyttä. Hoidan yhteydenpitoni opiskelijoihin, kollegoihin ja työelämän yhteistyökummpaneille lähes poikkeuksetta sähköisesti.

Tunnen että olen nykyaikainen opettaja ja laite auttaa minua hallinnoimaan ja organisoimaan työtäni. Sen käyttö edesauttaa minua myös ymmärtämään paremmin uutta tiedonmuodostuskulttuuria, e-oppimateriaalin mahdollisuuksia ja sitä, mitä kaikkea niillä voi tehdä. Se pitää myös yllä ja kehittää edelleen omia tvt -taitojani. 

Laiteen myötä muistivihkoa en enää tarvitse, opettajan päiväkirjaa  en koe tarvisevani ja  papereilla olevat asiat ovat sähköisenä mobiililaitteilla, ei pinossa työpöydälläni.Työssäoppimisen ohjauksessa, jossa olen lähes kokoajan liikkeellä, pystyn tapaamisten välillä tekemään tabletilla työasioita, eikä tarvitse palata työpaikalle hoitaakseen työtehtäviään. 

Kaisa Jussila
Ravintolapalvelun opettaja, Omnia, Ammattiopisto
Lakelankatu 1, PL 77702, 02070 Espoo
Puh: 043 8243 858
kaisa.jussila@omnia.fi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti